Történelmi anyagok diákoknak, tanároknak, érdeklődőknek

Ajánlott anyagok és cikkek

2016. július 17. - Harmat Árpád Péter

A kilencedikes anyaghoz ajánlott:

10-es anyaghoz ajánlott:

11-es anyaghoz ajánlott:

12-es anyaghoz ajánlott:

9.Újkor A Francia forradalom és Napóleon [58]

23-24. óra: A francia forradalom előzményei

Könyv: 63. oldal

I. Válság Franciaországban

  • 1.) A királyi udvar pazarló életet élt, méregdrága fogadásokat tartott naponta a Versailles -i kastélyban. Emiatt elherdálódott az államkincstár vagyonának tekintélyes része! (Kiürült az államkassza.)
  • 2.) A rengeteg költséges háború, - pl. Osztrák örökösödési háború + Hétéves háború + Amerikai függetlenségi háború - tovább szegényítik az államkasszát, így kölcsönök felvételére kényszerül a király. Eladósodik az ország.
  • 3.) A parasztságot túladóztatták, ráadásul a sorozatosan rossz termés 1775-1778 közt (az időjárás miatt) elszegényítik őket. Végeredmény: Franciaországban 1770-1789 közt pénzügyi és szociális válság alakul ki. A nép egy része 1789-re már éhezik!

Tovább

Tananyag 9d Társadalomismeret - történelem [56]

1.óra: Ókori Hellasz

Az ókor hellén világ poliszokból épült fel, melyek önálló városállamok voltak. A polisz olyan vallási, politikai, kulturális közösség volt, melynek lakói egy városias jellegű település köré csoportosulva saját vezetők, törvények és szabályok szerint éltek, és magukat megkülönböztették más hasonló településektől. A két legjelentősebb polisz: Athén és Spárta volt. Berendezkedésük nagyon eltért. Míg Athén kereskedő állam volt és demokratikus berendezkedés jellemezte, addig Spárta katonaállamként működött királyok hatalma alatt. 

Tovább

7. Felvilágosult abszolutizmus: Mária Terézia és II. József [55]

Fordított tanterem /2019.03.20./ FC tananyag

/Harmat Árpád, történelemtanár/

49. tanóra: Mária Terézia

Mária Terézia a Habsburg Birodalom és benne a Magyar Királyság uralkodója volt 1740 és 1780 között. Az itt következőkben az ő céljairól, rendeleteiről és országlásáról olvashattok. 

Tovább

Szükséges tankönyvek [19]

A 2015/2016 -os tanévre tervezett tankönyvek (LINK: ITT)

/Harmat Árpád Péter/

 

1.) Szakiskolai képzéshez: Csorba F. László, Dr. Hunya Márta, Kerber Zoltán Kerberné Varga Anna, Kerpen Gábor, Mayer József, Singer Szakiskolai közismereti kísérleti tankönyv 9-10. évfolyam. Első kötet. /FI-511010901/

9_99tk_szakmunkas.jpg 

Tovább

Kilencedikes tananyag - 3. rész [17]

A korai és az érett középkor

A középkori berendezkedés - gazdaság, társadalom:

A középkor: A Nyugat-Római Birodalom 476-os felbomlásától egészen Amerika felfedezéséig, 1492-ig terjedő majd ezer évet nevezzük így. (Az ókor - középkor - újkor "felosztás" szerint.) 

Tovább

Tizenegyedikes anyag - negyedik rész [16]

Az amerikai polgárháború (folytatás)

V. Az abolicionista mozgalom: 

A rabszolgasorban tartott feketék felszabadítását célul kitűző mozgalom északon. A mozgalom aktivistái gyűléseken vettek részt és gyakran próbálták segíteni a rabszolgák északra szökését. 

Tovább

Tizenegyedikes anyag - 5. rész [15]

Tovább

Tizenkettedikes anyag - 5. rész [14]

Az 1956 -os forradalom átmeneti győzelme (október 24-27)

  • ​Hruscsov a második napon rendelte el, hogy a Pest környéki orosz laktanyák páncélosai verják szét a fővárosi tüntetéseket. A magyar diákok, munkások közül azonban 13-14 ezren felkelő csoportokat alkottak (Széna tér, Corvin köz, Baross tér, Tűzoltó utca) és molotov koktélokkal, vagy zsákmányolt fegyverekkel szálltak szembe az orosz tankokkal.

Tovább